返信投稿

  er*m@gmail.com
  jordan 11 low for sale    10/31(土) 19:32:33 No.20151031193233

TEORETISK UTGANGSPUNKTValg av teori er valg av betraktningsmate. Teoriens verkty er begrepene, og Dale (1999) sammenligner begrepenes funksjon med handens funksjon som er a gripe om, isolere noe bestemt fra omverden for a kunne fastholde og avgrense. Spesialpedagogene har i liten grad brukt sprakvitenskapelig tenkning til a beskrive spesialpedagogiske problemstillinger innenfor omradet sprakvansker, selv om flere lingvister etter hvert har vist interesse for sprakvansker som fenomen (Moen 1983, Uri 1997, Fiva 2000, Bjerkan 2000). Sprakvitenskapen har begreper og begrepssystemer som er hensiktsmessige for a beskrive spraklige fenomen og se sammenhenger mellom ulike typer spraklige observasjoner. I det arbeidet som ligger til grunn for denne artikkelen, ligger en sprakvitenskapelig og kommunikasjonsteoretisk forstaelse. Likevel er det normale at barna lrer sprak i lpet av sine frste ar. Foruten et ordforrad lrer barnet regler for hvordan morfem organiseres til ord og hvordan ord organiseres til fraser og fraser til setninger. Barnet ma anvende fonologiske regler for fonetisk representasjon og semantiske regler for semantisk representasjon. Nar barnet har tilegnet seg dette, kan det produsere setninger det aldri har hrt tidligere. Barnet kan na ogsa vurdere om en setning er grammatisk eller ugrammatisk. Den spraklige kompetansen kan sees pa som et ideelt mnster som ligger til grunn for daglig sprakbruk.

名前
パスワード
コメント
   


| もどる |